בעולם סביבנו יש דימויים רבים המושכים את תשומת ליבנו. אנחנו נמשכים באופן אוטומטי אל אוכל אסתטי, אל מקומות מרהיבים ואל אנשים יפים, משום שדברים הנעימים לעינינו קוסמים לנו יותר מכל. בכל מקום אנחנו נתקלים באינספור גירויים חזותיים, ועם ההתקדמות הטכנולוגית והתעשייתית, אנחנו חשופים יותר מתמיד למסרים חזותיים מסוגים רבים. תחום עיצוב הפנים מצליח להעביר באמצעות צבעים, עיצובים וחפצים תחושות ומסרים אשר חשוב לנו להעביר באמצעותו – עיצוב בית כדי שישדר חמימות ונוחות או עיצוב משרד שישרה אווירה קלילה ומרעננת.
מעצבים כדי להיראות
בין יתר תחומי העיצוב קיים גם עיצוב חלל מסחרי. חללים מסחריים הם אלה אשר צריכים למשוך אותנו יותר מכל, ולהשאיר עלינו רושם או אמירה. חנויות, מסעדות, דוכנים או ביתני תערוכות, הם חלק מחללים מסחריים אשר עיקר מטרתם הוא למשוך את תשומת ליבנו יותר מכל היתר. כאשר מעצבים חללים כאלה, יש להתחשב בפרמטרים השונים המרכיבים את המקום:
- מה מטרת המקום? האם יש בו מקומות ישיבה או שהרצון הוא לייצר זרימה רציפה של קהל בין המוצגים?
- מהו המסר העומד מאחורי בעל המקום? חנויות שונות מעוניינות להעביר ללקוחות שלהן את האמירה של החברה, על ידי עיצוב נכון של החלל.
- מהו התקציב העומד לרשותכם, ומהו סדר העדיפויות שלכם בעת העיצוב?
- האם יש חלק בחנות או במסעדה אשר אמור למשוך את הלקוחות יותר מהיתר?
מעצבים יחד
העיצוב ייעשה תוך התחשבות מלאה ברצונות בעל המקום, ובהתאם לחזון שהעביר למעצב. לעתים יש עיצובים אשר מבוססים על בנייה ועל חלוקת החלל מחדש, ולעתים מדובר בעיצוב חיצוני בלבד, הכולל צביעה ואבזור. בכל סוג של שינוי ועיצוב מחדש, כדאי לשים דגש רב על אופן העיצוב ועל שמירה על קו מנחה:
- במידה ולחנות יש לוגו, או צבעוניות מסויימת, חשוב להשתמש בה בעת העיצוב. גם כאשר הלוגו עצמו אינו מודגש, עצם ההדהוד שלו בצבע יזכיר את נוכחותו.
- עומס על מדף יוצר עומס גם על העין. מסעדות, חנויות ומאפיות יש לעצב תוך שמירה על נקיון ועל מראה אוורירי ומזמין.
- תאורה משחקת תפקיד מרכזי בכל מה שנוגע למראה החנות. יצירת חללים מוארים וקלילים מתאימה לחנויות, למשל, בעוד תאורה מעומעמת וחמימה תתאים יותר למסעדה.
- עומס של חנויות ושל חללים מסחריים יוצר תחרות אינטנסיבית ביניהם. על עיצוב חלל מסחרי ליצור בידול עבור החנות, על מנת לייחד אותה מהיתר וכדי להעלות את הרף בכל מה שנוגע לחווית השירות של הלקוח.